Główne zaburzenia mowy

Zaburzenia mowy można klasyfikować ze względu na przyczyny, objawy i procedury postępowania logopedycznego.

Afazja

Afazja jest to dezorganizacja systemu językowego spowodowana zaburzeniami mechanizmów mózgowych, powstałych w wyniku uszkodzenia obszarów mowy (zlokalizowanych w lewej półkuli mózgu). W opisie afazji ważne jest zarówno wskazanie lokalizacji uszkodzenia jak i obrazu klinicznego zaburzeń językowych.

Klasyfikacja afazji (wg A. Łurii) - przyczyny i objawy

Procedura postępowania logopedycznego:

Jak wyżej zaznaczono afazja prowadzi do dezintegracji systemu językowego, co oznacza utratę kompetencji językowej, kompetencji komunikacyjnej i kompetencji poznawczej. Procedury postępowania logopedycznego w przypadku afazji polegają zatem na odbudowywaniu utraconych kompetencji, a także sprawności percepcyjnych lub realizacyjnych.

Nieafatyczne zaburzenia mowy w przypadkach uszkodzeń prawej półkuli

Pacjenci z uszkodzeniami obszarów prawej półkuli odpowiadającym "obszarom mowy" półkuli lewej nie mają zaburzeń językowych o typie afazji, natomiast mają trudności w językowym porozumiewaniu się. Oznacza to, że nie potrafią wykorzystać zachowanych kompetencji językowych i komunikacyjnych. Zaburzenia obejmują następujące procesy porozumiewania się:

Ponieważ pacjenci poprawnie rozwiązują testy badające zaburzenia językowe w afazji są oceniane jako osoby bez problemów językowych. Dopiero zadania oceniające sposób porozumiewania się pozwalają odkryć czasami bardzo głębokie zaburzenia.

Alalia

Alalia spowodowana jest uszkodzeniem obszarów mowy, opóźnieniem rozwoju funkcji struktur mózgowych odpowiedzialnych za procesy mowy. Dysfunkcje te pojawiają się w okresie prelingwalnym (przed językowym) przez co hamują proces rozwoju mowy (niemota).

Klasyfikacja alalii:

Można wyróżnić alalię percepcyjną i ekspresywną. Alalia percepcyjna (recepcyjna) powinna być różnicowana z głuchotą. Alalia ekspresywna może mieć charakter tzw. prostego opóźnienia rozwoju mowy (alalia prolongata), który ustępuje samoistnie w wyniku dojrzewania układu ośrodkowego.

Procedura postępowania logopedycznego:

Budowanie kompetencji językowej, komunikacyjnej i poznawczej. Rozwijanie sprawności percepcyjnych i realizacyjnych.

Dyzartria

Dyzartria jest spowodowana jest uszkodzeniem ośrodków i dróg unerwiających narządy mowne w wyniku czego powstają zaburzenia kontroli i koordynacji czynności mięśni biorących udział w artykulacji. Prowadzi to do trudności w artykułowaniu głosek i zaburzeń czynników prozodycznych wypowiedzi (zwolnione tempo mówienia, zmiany natężenia głosu, itp.). Dyzartria występuje najczęściej w przypadku tzw. mózgowego porażenia dziecięcego.

Klasyfikacja dyzartrii:

Według miejsca uszkodzenia wyróżnia się dyzartrię: korową, rzekomoopuszkową, opuszkową, móżdżkową, podkorową. Według objawów można wyodrębnić postać:

Procedura postępowania logopedycznego:

Podnoszenie sprawności realizacyjnej - usprawnianie motoryki narządów nasady, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia prozodyczne (rytmu, tempa), a przede wszystkim nauka artykulacji głosek.



Początek tekstu